11.12.2022

Domki na choinkę - tutorial, Christmas tree decoration - houses - tutorial

 


Dzisiaj dosyć nietypowy post jak na ten blog, ponieważ zamiast miniaturek w sakli 1/12 publikuję domki na choinkę, które w wersji skandynawskiej robiłam w zeszłym roku. W tym roku zdecydowałam się na ceglaną śląską architekturę i w związku z tym, że robię to drugi raz postanowiłam przygotować tutorial. Może komuś  się przyda.

Materiały: 
 - tektura falista grubości kilku milimetrów,
 - opakowanie tekturowe (idealnie nadaje się takie po rajstopach)
 - farby akrylowe (akurat te, dlatego że nie trzeba ich mieszać z wodą co zapobiegnie deformacji tektury),
 - pianka PE - to będzie nasz śnieg (ja ją mam głównie z paczek, które zamawiam przez internet),
 - klej introligatorski,
 - taśma dwustronna.

Narzędzia:
 - nożyk, nożyczki, nożyczki do skórek,
 - podkładka do cięcia,
 - ekierka
 - pędzel i gąbeczka (może być taka do zmywania)
 - pojemniczek do mieszania farby.

Zaczynamy od wycięcia ścian i dachu domu w tekturze. Tutaj powinno wjechać zdjęcie tektury z rozrysowanym domkiem ale niestety wyszło z taki ziarnem, że nic na nim nie widać, więc zrobiłam szablon.

Szablon zawiera od razu dwa domki żeby zaoszczędzić tekturę. Mnie się jeszcze zmieścił trzeci. Po rozrysowaniu przechodzimy do wycięcia. Radzę zacząć od otworów na okna potem wyciąć obrys. Przerywane linie oznaczają zagięcia. Warto sobie te linie naciąć przed zagięciem wtedy zagnie się dokładnie w tym miejscu w którym chcemy. Na końcu trzeba ściąć trochę krawędź tektury w miejscu łączenia.


Mamy teraz bazę domku z która daje nam bardzo wiele możliwości. Oprócz wspomnianego stylu skandynawskiego można także przerobić ją na drewniany domek podlaski, mazurski. Nadaję się także na chaty góralskie takie jak chaty chochołowskie lub architekturę zakopiańską. Po delikatnych przeróbkach bazy dałoby się nawet zrobić kamienice wrocławskie albo poznańskie.

Ja zdecydowałam się na śląski domek z cegły. Zobaczmy inspiracje.


Jak widzimy cegła jest w bardzo różnych odcieniach od mocno pomarańczowoceglastego przez brąz po prawie czarny. Wnęki okienne są kolorowe. Stolarka czasami jest biała ale ja wolę tą kolorową. Na śląsku stolarka jeśli jest kolorowa to są to kolory: mocny czerwony i ciemno zielony. Niestety akurat nie mam zdjęcia zielonej ramy ale jest to mniej więcej taki zielony jak elementy na ostatnim zdjęciu. Część budynków browaru tyskiego ma zieloną stolarkę. Poniżej wstawiam schemat kolorystyczny, którego ja użyłam w swojej pracy.

Ozdabianie domku zaczęłam od pomalowania bardzo cienką warstwą ścian na taki kolor jak spoiny między cegłami. Następnie zaczęłam robić cegły. Opakowanie tekturowe pomalowałam na różne odcienie koloru ceglastego. Fakturę nadałam za pomocą gąbeczki. Następnie rozrysowuję sobie wysokość cegieł na 4,5mm. Cegły są zdecydowanie przeskalowane względem okna ale nam nie zależy na wiernym oddaniu proporcji a raczej symbolicznym wydobyciu charakteru architektury. Poza tym dzięki modułowi 5mm nie musimy nic docinać do otworu okiennego.

 

Wysokość sidingu do domków skandynawskich wynosi 5mm bo tam nie trzeba robić miejsca na spoinę. Kolory, które zastosowałam w swoich domkach to: czerwony, szary (biały+czarny) i niebieski (indygo+biały).

 

Wycinamy paseczki. Następnie rozrysowujemy podział w poprzek 1,5cm. Co drugie 1,5cm dzielimy jeszcze na pół. Wynika to z tego, że oryginalna cegła ma wymiary 25x12cm i żeby wytworzyć wiązanie czyli żeby spoiny danej warstwy cegieł mijały się względem warstwy następnej, cegły są murowane prostopadle względem warstwy poniżej. W związku z tym patrząc na mur raz widzimy dłuższy bok cegły raz krótszy. Poniżej pokazuję ten schemat. Dodatkowo spoiny są przesunięte o 1/4 cegły.


Wycinamy cegły i przechodzimy do przyklejania. Gdy cegły wyschną przycinamy je do kształtu ścian. W otworze okiennym najwygodniej jest użyć nożyczek do skórek. Ścinki możemy wykorzystać do uzupełnienia resztek.


Gdy obkleimy cały domek, możemy przejść do okien. Ja swoje zrobiłam z czerwonego opakowania ale można też pomalować opakowanie na czerwono lub zielono. Wycinamy 4 paseczki 25x3mm, 2 paski na szprosy 25x1,5mm, jeden pasek 80x3mm do obklejenia otworu i parapet szerokości 6mm, którego frontową krawędź trochę zaginamy. Najpierw obklejamy otwór, następnie ramę i na końcu szprosy.

 

W skandynawskich domkach zrobiłam stolarkę z białej tektury bez malowania oraz dodatkowo obramienia otworów okiennych szerokości 3mm.


Gdy oba okienka mają swoją ramę, sklejamy krawędzie ścian.

Następnie przygotowujemy dach, wycinamy i zginamy na pół (warto sobie naciąć miejsce zagięcia) i przyklejamy. Gdy dach wyschnie przechodzimy do wykonania elementów obróbki blacharskiej.

Malujemy opakowanie tekturowe na kolor jak na schemacie i następnie wycinamy:
 - 4 paski dł. 4cm i szerokości tektury + kilka centymetrów zakładki na dach,
 - kilka pasków na podbitkę oraz boki (tutaj szerokość trzeba dostosować do tego co wyszło).
 
 

Gdy wszystko już przykleimy, przechodzimy do śniegu. Najpierw obklejamy taśmą dwustronną całą połać dachu (całą, bo ja zostawiłam pasek jak widać na zdjęciu i on trochę przebija). Następnie wycinamy prostokąt z pianki szerokości naszego dachu i mniej więcej długości połaci ale i tak trzeba będzie przyciąć. Przyklejając dbamy o to żeby cała płaszczyzna przylegała ale nie naciągamy pianki bo będzie się odklejać. Na końcu przycinamy nadmiar pianki.

 


Gotowe! Na koniec można jeszcze zrobić pętelkę do powieszenia przebijając połacie dachu na środku igłą z nawleczoną czarną nitką.

Oczywiście to jest moja propozycja. Można szaleć dowolnie.

Mam nadzieję, że ten tutorial nie jest zbyt chaotyczny, ponieważ zwykle moim tworzeniem rządzi chaos:) Mój post jest bardzo długi ale to dlatego, że chciałam wszystko dokładnie wyjaśnić. W rzeczywistości jest to dużo prostsze. Wesołych Świąt!


Pozdrawiam
Aleksandra





11 komentarzy:

  1. Ekstra pomysł! Pięknie będą wyglądać na choince;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś pięknego i do tego z śląskim akcentem brawo . Masz piękny talent a cały tutorial bardzo przydatny i przejrzysty

    OdpowiedzUsuń
  3. O rety co za precyzja... kilka razy wracałam do zdjęć z cegłami żeby obejrzeć szczegóły:) coś niesamowitego, podziwiam Twoją pracę!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakie śliczne! Ten pomysł z cegłami to może kiedyś podpatrzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Precyzyjny domek jak prawdziwy. Podziwiam cierpliwość ale efekt znakomity. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  6. Pomysł i wykonanie - poziom ekspert!

    OdpowiedzUsuń